Google Website Translator

Cruise Celebrity Mercury 2008

Dit hebben we gedaan in november 2008, een 14 daagse reis op de Celebrity Mercury van San Diego (USA) naar Fort Lauderdale (USA) door het Panamakanaal.

In Huatulco
gegevens Celebrity Mercury
Soort:Cruise/PassagiersIMO:9106302Roepletters:9HJG9
DWT:9.600GRT:77.302NRT:43.519
LxBxD:263.90x32.23x8.10Werf:MeyerPlaats:Papenburg (DEU)
Jaar:1997Motor:MAN 2x 6L48/60, 2x 9L48/60PK:2x 8.565, 2x 12.848
Snelheid:21.5 mijlKopschroef:2x Thwart, CP ThrusterPK:n/a
Eigenaar:Sea Brook MaritimePlaats:Monrovia (LIB)Operator:Celebrity Cruises Ltd
Plaats:Miami (USA)Vlag:MaltaThuishaven:Valleta
Homepage:Celebrity CruisesBedden:2.681Hutten:935
Historie:1997 Mercury, 2008 Celebrity Mercury, 2011 Mein Schiff 2
Extra info:Dit zijn de gegevens van 2008, ze is in 2011 verkocht aan TUI Cruises AG (DEU)
Vrijdag 21 november
Dit is het hotel waar we sliepen voor de eerste nacht in San Diego. Het was een reis van 23 uur vanaf onze voordeur thuis tot aan de deur van het hotel.

Hier de eerste foto's aan boord gemaakt in San Diego.
De pier in San Diego (USA), je ziet nog net het voorschip van de Rijndam.
De schoorsteen van Celebrity Mercury.
Paar oude schepen...
...een oude onderzeeboot...
...en een aankomend vliegtuig.
Het zwembad en de diverse barren aan boord.
Foto’s van het vertrek uit San Diego in de avond.

Zaterdag 22 november dag op zee.
We hadden de hele nacht in dichte mist gevaren. Om de paar minuten blies de kapitein tijdens deze nacht, op de scheepshoorn, Ik denk dat het was voor de vissersschepen op zee om ons heen. Hier zijn we, met daglicht op weg naar Cabo San Lucas met ongeveer 20 knopen/mijl per uur (1 mijl is 1852 meter) op een kalme zee, Wij zijn slechts 18 mijl uit de kust en er is een jarig hoera hoera Danny is 35.
Zondag 23 november 2008 
Rond 10.00 uur kwamen we in Cabo San Lucas (MEX) aan, waar we voor anker gaan, we zijn te groot voor de haven.Mexicaanse vlag in top.


De Star Princess lag er al, die komen we vaker tegen deze reis.

Hier in Cabo San Lucas zijn veel pelikanen, het zal je bootje zijn.

Dinsdag 25 november na een dag op zee aankomst in Acapulco-Mexico.

Toch wel hoog vanaf de wal.

Die met de X, dat is die van ons.

Foto van ons schip genomen vanuit Fort San Diego.

Ze gaat weer weg, onze Star Princess die ook in Cabo San Lucas bij ons lag.

We verlaten van Acapulco in de avond.
Woensdag 26 november 2008 aankomst in Huatulco-Mexico.
Niet zo erg diep.
De aankomst van de Island Princess.
Veel balkons op de Island Princess.
We verlaten Huatulco en stomen op naar Puntarenas-Costa Rica.

Vrijdag 28 november 2008 na de 3 havens in Mexico, kwamen we in Puntarenas-Costa Rica aan.
Daar is ze weer, de Star Princess
Het strand van Puntarenas en een vissersboot.
Deze 2 sleepboten hielpen de Mercury de Don Beto...
...en de Don Hugo.
Dit is een van de mooiste plekken in Costa Rica, de La Paz watervallen.

Zondag 30 november komen we aan bij het Panamakanaal
Panama City.
Bridge of the Americas


Miraflores Sluizen.

De Pedro Miguel sluis
Een echte krokodil en geen paarse.

Het past net, en dat zwembad is voor de bemanningsleden.

Sluiswachtershuis


Een van de 6 locomotieven die ons in de sluis hielpen, 4 voor en 2 achter.

In de sluis van Pedro Miguel, een tanker uit Breskens/Nederland, de Iver Expert.
De Centennialbrug.





Het eerste deel van het kanaal, dat is erg smal.
 Op het Panamakanaal konden we dit allemaal zien.


De Seabourn Legend ontmoeten we op het kanaal.

Deze loodsboot...


...deze oude drijvende kraan...


...en ook deze nieuwe drijvende kraan Titan.

Deze trein met containers.
De sleepboot Gilberto Guardia F die ons begeleide op het kanaal...

...de tanker Aliakmon die werdt geholpen door de...


...sleepboot Colon.


Deze bakjes lagen er niet goed bij.


De Histria Coral. 


de autocarrier Falstaff...



...en Stuttgart Express



We kwamen nog een autocarrier tegen namelijk de Poseidon Leader.


Er werd ook flink gebaggerd op het kanaal onder ander door deze zuiger, die net de draaiende snijkop naar boven haalt.


Het laatste gedeelte van het kanaal zijn er aardig wat bochten in het vaarwater, zoals op deze foto te zien is.


We kwamen ook deze Nicoline Maersk tegen.


Er lagen aardig wat schepen te wachten voor de sluis van Catun om te schutten, zoals deze Libra Santa Catarina... 


...en de Union Ranger.
Hier een foto van de Gatundam, wat tot 1936 na de bouw van de Hooverdam de grootste stuwdam ter wereld was.
Nu zijn we aan de andere kant van het kanaal gekomen, namelijk bij de Gatunsluizen. Daar hebben we nog 3 uur voor anker gelegen, voor de mensen die een excursie hadden naar Panama-City. Dit is een 3 trapssluis, dat is in drie gedeeltes naar beneden schutten.




Hier een overzicht van de sluis met rechts de tanker Four Schooner en links het containerschip MOL Express die net de 2e kolk is ingevaren.


De roeiers liggen al klaar om ons de draden van de locomotieven te brengen.


De Four Schooner is ook nu in de 2e kolk.


Hier kan je het hoogte verschil goed zien, let op de dubbele deuren.


Hier liggen we in de bovenste kolk.


Een van de 6 locomotieven die ons begeleiden in de sluizen, voorop 2 aan iedere kant op de sluis en achter 2 aan iedere kant van de sluis. Er werd vertelt dat 1 zo'n locomotief 1 miljoen dollar kost.


Overzicht van de sluizen vanaf de beneden kant, hier kan je goed zien hoever we naar beneden zijn gegaan.

Na het Panamakanaal gingen we richting Cartagena-Columbia, we arriveerde daar na een mooie dag op zee s'morgens vroeg. Cartagena is een mooie havenplaats gelegen in een natuurlijke baai, die door de Spanjaarden als havenplaats werdt gebruikt tijdens hun tochten van Spanje naar Zuid-Amerika.

Deze visserman kwamen we tegen bij het binnevaren van de baai, s'avonds toen we weer weg gingen was hij nog steeds aan het vissen.


Nieuwbouw in Cartagena.


Deze verliet de haven, is volgens mij al een oud scheepje, kon alleen de naam niet lezen, dus staat ze nu in mijn archief onder de naam BZN=Boot Zonder Naam.


De El Condor Pasa ligt voor anker op lading te wachten...


..en hier ligt de Gloria, het opleidingsschip van de Columbiaanse Marine.
Vlak bij de pier lag ook The World, waar je aan boord een hut kan kopen, zal wel duur zijn denk ik.
We werden hier begeleid door de Carex, een kittig sleepbootje wat wel op de Theodore leek van de TV serie Theodore the Tugboat.
De Jewel of the Seas aan de pier waar we aan de andere kant moesten afmeren, wat nogal een probleem gaf omdat we niet verder naar voren konden in verband met een containerschip wat lag te laden.


Aan alles komt een eind, dus ook van deze reis die schitterend was. We zijn 14 dagen echt verwend aan boord. Eten was er in overvloed, en de verzorging uitstekend. We zijn vanuit Cartagena-Columbia vertrokken en na 2 dagen op zee kwamen we heel vroeg in Ft. Lauderdale aan, waar we na het uit checken aan boord direct naar het vliegveld van Ft. Lauderdale om via Memphis terug naar Amsterdam te vliegen. Een voordeel hebben we wel, want we gaan in juni 2010  weer een cruise maken met het zusterschip de Mercury namelijk de Century. Op 15 juni stappen we in Barcelona aan boord om een rondje Middellandse Zee te doen. We gaan via Nice, Florence, Rome, Dubrovnik, Venetie, Split en Napels en dan weer terug naar Barcelona.



Dit was tijdens de brunch op de een na laatste dag op zee.

Aankomst in Ft. Lauderdale.
De Maasdam lag ook in Ft. Lauderdale...
...en de Regal Empress kwam naar binnen.
De wel heel erg brede sleepboot New River.
Bye, bye Celebrity Mercury.
Vliegtuig naar huis.
Dit was het einde van een cruise die maar liefst 4.370 zeemijlen lang was, dat is 8.094 kilometer.

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆



Geen opmerkingen:

Een reactie posten