Google Website Translator

vrijdag 4 mei 2012

Caucasia (II)

De Caucasia (II) is de oude Alvracht 16 geweest, ben hier van 1990 tot 2000 met veel plezier schipper op geweest. Een paar maanden nadat ik er van af was, is ze naar de sloop gegaan in s' Gravendeel in kader van de vlootsanering die Vopak ging bij doen bij de vloot. De Caspia en de Caucasia werden dit omdat deze geen verwarmingsketel (om de lading te verwarmen) hadden, en dus als onrendabel gekenmerkt.
©foto's archief Jos Telleman

In het ijs nog met voorroef in 1995 op het Schelde-Rijnkanaal.
Afvarend op de Waal bij Sint Andries. ©Jan van 't Verlaat
Uitvarende uit de Volkeraksluis na verbouwing in 1997. 
De ontmanteling bij Breko in 2000.
Soort:Motortankschip voor eetbaarENI:02309952Ton:644
LxBxD:59.55x7.45x2.52Motor:Bolnes 7 cilinderPK:350
Tanks:12 losse tanksM3:n/aPompen:Houttuin en stoom
Capaciteit:250 m3 HouttuinWerf casco:Weerter ScheepsbouwPlaats:Weert (NLD)
Afbouwwerf:BodewesPlaats:Millingen a/d Rijn (NLD)Jaar:1957
Eigenaar:Algemeen Vracht Kantoor NVThuishaven:RotterdamVlag:Nederland
Stoomketel:Ja, in 1979 verwijderd
Historie:1957 Alvracht 16, 1992 Caucasia, gesloopt in s' Gravendeel in 10-2000
Extra info:In 1965 verlengd bij Hoebee naar 67.10 meter en diepgang 2.72, toen 14 tanks inhoud 911 m3 en 825 ton,
1972 nieuwe hoofdmotor Bolnes 5 DNL van 563 pk. Werd in de zomer van 1997 omvangrijk verbouwd bij 
Hoebee en werd er een kopschroef ingeplaatst van 270 pk, namelijk een Scania om ook naar Overschie te kunnen. In 1998 heeft ze roestvrije spiralen gekregen. Was een van de eerste schepen op de Rijn die was voorzien van marifoon, de roepletters waren P.D 2001.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten