Google Website Translator

donderdag 19 april 2012

Bouw Nieuwe Matex Vlaardingen

Op 19 mei 2008 kreeg ik 14 foto’s, die u een beeld geeft van de bouw van de Nieuwe Matex-Vlaardingen wat nu Vopak-Vlaardingen is. Dat gebeurde in de jaren 1929 en 1930. Ze zijn nog steeds in een goede staat, ondanks de hoge leeftijd, deze foto’s wil ik graag met u delen.
Op de eerste 3 foto’s moeten ze nog beginnen, er liggen nog stenen en er lopen koeien en een paard rond. Deze zijn gemaakt in september 1929.
Hier een foto van het verhogen van het terrein met zand in 1929.
Op de achtergrond zie je de kranen van de Vulkaan-haven, met op de voorgrond de voormalige scheepswerf.
Hier is een zicht vanaf de Koningin Wilhelminahaven, aan de andere kant van de Nieuwe Maas zie je alleen de bomen en struiken, waar nu tanks staan.
In januari 1930 aan het heien.
oktober 1929 betonstelling en betonijzer.
In oktober 1929 een foto van de bewapening van de betonpalen.

De bouw van de eerste tanks, die er nog staan. 
Februari 1930 bekisting kademuur hoek KW-haven.
Februari 1930 overzicht werkterrein bouw kademuur.
Langs deze weg wil ik Henk Boomsma bedanken voor de foto’s. 
archief Jos Telleman

donderdag 5 april 2012

Husky

De Husky kwam op 3 november 2007 voorbij in Vlaardingen richting zee, na een dokbeurt.
foto's ©Jos Telleman
Soort:ZeesleepbootIMO:7708974DWT:1754
LxBxD:60.46x15.32x6.27Werf:NiesternPlaats:Appingedam (NLD)
Jaar:1978Motor:2x MAK 16M453AKPK:2x 5996
Snelheid:16 mijlTrekkracht:153 tonEigenaar:Heerema Shipping 5 BV
Plaats:Leiden (NLD)Thuishaven:RotterdamVlag:Nederland
Homepage:Heerema
Historie:1978 Husky, 2014 Maro 

woensdag 4 april 2012

Reis naar Mannheim met de Alvracht 16

Reisverslag van Gerard de Puy die mee ging met de Alvracht 16 naar Mannheim deo dato juni 1963.
Zicht op de Nieuwe Waterweg (moet zijn Nieuwe Maas)
De Nieuwe Matex probeert de Alvracht 16 vol te pompen
De Waal bij Nijmegen
Een duweenheid
Oelwerk Spyck (DEU)
Keulen (DEU)
Dhr. Adenauers ambt te Bonn (DEU) Palais Schaumburg
Remagen (DEU)
Kaub en het verwisselen van de loods
Lorelei (DEU)
Bad Salzig moet zijn Oberwesel
de wijnvelden
 het Binger Loch
in het Loch met sleepboot hulp (moet zijn het Nieuwe Vaarwater) 
Muizentoren
deze lichter zal iets later in Mannheim (DEU) zijn
het zwaaien van de 16 in haven van Mannheim/Rheinau
het meren van de 16
Mannheim/Rheinau
de losplaats
lossing te Mannheim
Fabriek Sunlight te Mannheim
Bevindingen van de reis.
Vaart: Zeer vermoeiend, ook enig zins eentonig voor opvarenden.
Motor: Deze is voor de reizen naar Mannheim niet aan de sterke kant. Een kilometer meer of minder is voor dezen reizen zeer belangrijk. Als deze machine opgevoerd zou kunnen worden dan zal met deze opvoering de reis vlotter te maken zijn, dat houdt in minder overuren onder normale omstandigheden. Mocht er oponthoud zijn, door mist, lage waterstand en dergelijke dan kan er iets van de opgelopen achterstand goed gemaakt worden. Bovendien, zouden wij er eerder toe komen om sleepschepen mee te geven naar Emmerich of Kleef, wat nu te veel tijd kost.
Lossen: Dit moet met de motorpomp uitgevoerd worden. Men pompt ongeveer 70 ton per uur.
Radio Telefonie: Daar dit apparaat in de stuurhut staat kan iedereen, ook die er niets mee te maken hebben, meeluisteren. Misschien dat er iets op gevonden kan worden om dit te verhelpen.
Vecoma: Het gasolie bunkeren te Lobith had ons de klaring te Emmerich kunnen kosten, als dit gebeurt was dan zouden wij een halve dag vertraging gehad hebben. De reden is, er zijn te weinig mogelijkheden om onderweg naar Lobith te bunkeren, dit moet in Rotterdam/Dordrecht of in Lobith gebeuren. Tussen deze stations zijn er geen Vecoma bunkerstations of bunkerboten.
Stomen: Geen zwaar werk, maar een karwei waar scherp opgelet moet worden.
De fabriek te Mannheim heb ik bezocht en contact gelegd met de Heer Huttler, de bedrijfsleider van de afdeling waar wij mee samenwerken. Note: Opslagruimte voor Talk = 1300 ton. Andere oliën zijn te verwaarlozen.
Rest mij nog te zeggen, dat de verzorging aan boord, wat mij betreft buitengewoon goed is geweest. De werkzaamheden overdag en s’nachts heb ik meegemaakt en zodoende heb ik de overtuiging gekregen, dat deze soort reizen, waar de gehele dag gevaren en soms een paar nachten gestoomd moet worden, zwaarder zijn, dan de reizen voor de stad, waar nog iets van afwisseling in zit.
Rotterdam, 11 juni 1963           G. de Puy                
©archief Jos Telleman

donderdag 29 maart 2012

Vopak-Vlaardingen

Het was op 25 februari 2012 druk in Vlaardingen, dus was het hard werken voor de mannen die dienst hadden. Op de voorgrond de Acquamarina op ligplaats 628, tussenin de Loukas I op 626 en op 624 de Cielo Di Londra.
Foto © Rinus Noordhoek
Op deze film kunt u zien hoe de tanks werden neergezet van de 2e fase van de 5000 groep. 
Op deze link de homepage van Vopak 

woensdag 7 maart 2012

Cruise 2008

Op deze pagina is een verslag te lezen met foto's van onze Cruise in 2008 van San Diego door het Panamakanaal naar Ft. Lauderdale. Klik hier ➜  Cruise Celebrity Mercury
Veel lees en kijk plezier.
Soort:Cruise/PassagiersIMO:9106302Roepletters:9HJG9
DWT:9.600GRT:77.302NRT:43.519
LxBxD:263.90x32.23x8.10Werf:Meyer WerftPlaats:Papenburg (DEU)
Jaar:1997Motor:MAN 2x 6L48/60, 2x 9L48/60PK:2x 8.565, 2x 12.848
Snelheid:21.5 mijlKopschroef:2x Thwart, CP ThrusterPK:n/a
Eigenaar:Sea Brook MaritimePlaats:Monrovia (LIB)Operator:Celebrity Cruises Ltd
Plaats:Miami (USA)Vlag:MaltaThuishaven:Valleta
Homepage:Celebrity CruisesBedden:2.681Hutten:935
Historie:1997 Mercury, 2008 Celebrity Mercury, 2011 Mein Schiff 2
Extra info:Dit zijn de gegevens van 2008, ze is in 2011 verkocht aan TUI Cruises AG (DEU)

zondag 26 februari 2012

Centaurus

De Centaurus van Harms Bergung Transport op weg naar Rotterdam op 30 april 2011 in Pernis. 
foto's © Jos Telleman
Soort:ZeesleperIMO:9433755DWT:1.000
LxBxD:47.80x14.10x6.00Werf:MuetzenfeldwerftPlaats:Cuxhafen (DEU)
Jaar:2009Motor:MAK 9 M 25 CPK:2x 4.038
Snelheid:12.5 mijlTrekkracht:104 tonEigenaar:Harms Bergung Transport
Thuishaven:Saint John'sVlag:Antigua & BarbudaHomepage:Harms Bergung
Historie:2009 Centaurus

Oleum

Deze foto's zijn gestuurd door Herman Koll, zijn vader heeft hier van 27 februari 1952 tot 21 maart 1958 op dit schip gewerkt.
foto's ©Herman Koll
Soort:TankcoasterIMO:5242718LxBxD:54,30x7,90x?
DWT:576Werf:de Groot en van VlietPlaats:Slikkerveer (NLD)
Jaar:1939Motor:DeutzPK:500
Snelheid:8,5 mijlEigenaar:Rederij MuronThuishaven:Rotterdam
Vlag:Nederland
Historie:Gebouwd als HAST 10, 1939 Oleum, 1958 Motol III, gesloopt in 1975 in  Turkije







zaterdag 25 februari 2012

Mensen bij Alvracht (1)

Aangezien ik toch al van plan was om foto's te plaatsen van mensen die bij Alvracht werkten, hier de foto's die ik kreeg Leo van de Graaf, een kleinzoon van de oud schipper van de Alvracht 13. Hij schreef het volgende. 
Uw informatie over de Alvracht 13 met belangstelling gelezen. Het hele krantje heeft mijn vader nog in zijn bezit. Mijn grootvader Leendert van de Graaf was samen met zijn vrouw Kapitein/schipper op dit schip. Ongeveer een jaar na de aanvaring is hij overleden aan longproblemen
Lees in het boek het verslag van het zinken klik op deze link >>>>>>Boek Alvracht

Leendert van de Graaf de stoompomp aan het smeren  in de Nassauhaven-Rotterdam © Leo van de Graaf
Mevrouw van de Graaf roept de koffie is klaar © Leo van de Graaf

Tove

Gezien in Pernis de binnenkomende Tove op 7 juni 2007.
foto's © Jos Telleman@Pernis
Soort: Vracht IMO: 9156175 Roepletters: ZDHX3
DWT: 2.517 GRT: 1.864 NRT: 938
LxBxD: 82.35x11.46x4.80 Werf: SLKB Scheepswerf Plaats: Komarno (SVK)
Jaar: 1996 Motor: Deutz SBBV8M628 PK: 1.835
Snelheid: 10 mijl Kopschroef: Thwart.FP Thruster PK: n/a
Eigenaar: Vaagebulk II KS Plaats: Bergen (NOR) Operator: Vaage Ship Management AS
Plaats: Bergen (NOR) Vlag: Gibraltar Thuishaven: Gibraltar
Homepage: Vaage Shipping TEU: 82 Ruimen: 1
Historie: 1996 Arcturus, 1996 RMS Arcturus, 2004 HAV Arcturus, 2006 Arcturus, 2007 Tove


vrijdag 6 januari 2012

Zie dubbel

Moest het nodig zeggen tegen kennissen, je ziet nu maar weinig ferry's in Kos deze weken. Prompt werd aan mijn wens voldaan. Drie tegelijk, waaronder deze tweeling gebouwd in Nederland bij van der Giessen de Noord in Krimpen a/d IJssel. De derde was te lelijk om op de site te zetten, als je er naar keek kreeg je pijn in je ogen. Maar deze twee zijn wel mooi, hier zijn de Blue Star 1 en 2 tegelijk op Kos. Zijn volgens mij unieke opnames, ik heb ze nog nooit samen in Kos gezien.
Foto's © Jos Telleman@Kos