Google Website Translator
zaterdag 14 december 2013
vrijdag 18 oktober 2013
Schade aan de steigers
Het gebeurde in het verleden nog wel eens dat de steigers van de Nieuwe Matex in Vlaardingen werden aangevaren door zeeschepen. Door navigatie fouten en door "black out's" dat houdt in dat de machines stilvallen en dat het schip stuurloos is. We beginnen in 1961 dader onbekend.
Oeps foutje.
Repareren maar.
Dit is de schade veroorzaakt door de Maribel.
Met op de achtergrond de dader.
De ravage is groot. |
De schade aan de Maribel valt wel mee.
De schade die de Ivan Papanin in 1999 veroorzaakte was nog iets groter, die voer tegen ligplaats 628 met als gevolg dat het hele bovendek van het steiger tussen 629 en 633O terecht kwam.
Krantenknipsel uit Nieuwsblad Transport
Rotterdam (NT) Het Russische vrachtschip Ivan Papanin van Murmansk Shipping Company is gisterenmorgen met grote snelheid tegen een steiger van de Van Ommeren Tankterminal aangevaren. De steiger is zwaar beschadigd en voorlopig buiten gebruik gesteld. Schade 10 tot 15 miljoen gulden. Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Over de oorzaak van de aanvaring was gisteren nog niets bekend. Volgens directeur corporate communications J Eikenaar van Van Ommeren zijn verzekeringsdeskundigen inmiddels volop bezig om uit te zoeken wie voor de kosten opdraait. Die partijen zullen wij uiteraard alle zo snel mogelijk aansprakelijk stellen, aldus Eikenaar. Hij onderstreept dat de werkzaamheden van Van Ommeren op de tankterminal Vlaardingen gewoon doorgang kunnen vinden. Het bedrijf heeft daar de beschikking over nog twee andere steigers. De terminal aan de Wilhelminakade is vooral bedoeld voor parceltankers die eetbare plantaardige oliën aanvoeren. De Ivan Papanin is op eigen kracht doorgevaren naar haar bestemming, Metaal Transport aan de Waalhaven. Het schip geladen met metalen was afkomstig van de Russische haven van Dudinka. Ook bij Cornelder's Scheepvaart Maatschappij die Murmansk vertegenwoordigt was gisteren nog onbekend wat de oorzaak is van het ongeluk. Dat wordt nog onderzocht meldt FA Verloon van de afdeling Rusland van Cornelder's.
bron ©Nieuwsblad Transport
dinsdag 26 februari 2013
KW-Haven Vlaardingen
Afgelopen weekend werd het beeld in de KW-Haven in Vlaardingen bepaald door de Dortsman II, die daar weekend hield met een wel heel bijzondere lading onze nieuwe tanks voor de 2000 groep.
Voor de gegevens van de Dortsman II klik hier.
foto ©Ed Lemson archief Jos Telleman
zaterdag 16 februari 2013
donderdag 14 februari 2013
Ze zijn er!!!
Op 12 februari zijn de eerste 5 tanks van de serie van 52 gearriveerd met de Dortsman II vanuit Willebroek (BEL), het is de eerste keer dat het gedaan word door een binnenvaart vrachtschip, meestal worden er pontons gebruikt. Ze staan nu al op de plaats waar ze binnenkort dienst gaan doen voor de opslag van eetbare olie en vetten. Dit is het 3e nieuwbouw project van het grootse 2017 project, om de verouderde terminal een nieuw leven in te blazen. De 2e serie word gebracht door de Felicitas die er 6 bij haar heeft.
foto's ©Ad van der Valk archief Jos Telleman
Hier een link naar foto's en een transport verslag.
Soort: | Binnenvaartvrachtschip | ENI: | 02330155 | Ton: | 6047 |
LxBxD: | 135.00x17.10x3.77 | Motor: | 2x Caterpillar | PK: | 2x 1521 |
Kopschroef: | 1x Caterpillar, 1x Scania | PK: | 1x 1673, 1x 571 | Werf casco: | Sainty Ship Building |
Plaats: | Yiangduj (CHN) | Werf afbouw: | Teamco | Plaats: | Heusden (NLD) |
Jaar: | 2008 | Eigenaar: | Vof. Dortsman Scheepvaartbedrijf | Thuishaven: | Hendrik Ido Ambacht |
Vlag: | Nederland | Homepage: | n/a | TEU: | 498 |
Historie: | 2008 Dortsman II, 2014 ombouw naar motortankschip Staatsman | ||||
Abonneren op:
Posts (Atom)