Inspelend op de hogere kwaliteitseisen, waaraan tankschepen die dierlijke en plantaardige produkten vervoeren, is de Columbia voorzien van roestvrij stalen tanks. Tevens is bij deze ombouw het laadvermogen vergroot, zegt D.A. van Doorn, direkteur van Van Ommeren Binnentankvaart (V.O.B.T.V.).
“Wij hebben" zegt D.A. van Doorn, deze
investering in de ombouw van de Columbia bewust gedaan omdat door de
ontwikkelingen in de eetbare oliewereld steeds hoogwaardiger eisen aan
tankschepen worden gesteld. Doordat het transport van geraffineerde
olie produkten verder toeneemt, worden ook de reinheidseisen voor de tanks
steeds hoger. Kijken we naar de exploitatiekant, dan blijkt dat roestvrij
stalen tanks bij het wisselen van de lading sneller en makkelijker
schoongemaakt kunnen worden. Dit levert een hogere turn-around van het schip
op. Dat zijn in feite de belangrijkste redenen om in deze ombouw te investeren.
Daar komt nog bij dat we de ombouw eind ‘94 tegen gunstige condities konden
laten uitvoeren. De werven hadden in die periode te maken met een dip in hun
orderportefeuille. Ik beschouw de ombouw als een typisch anti-cyclische
investering. We spelen in op de eisen uit de markt, we
verbeteren de exploitaties we voeren de kneedbaarheid op, en we doen het in een
periode waarin dat relatief weinig kost. Dat is nu een typisch voorbeeld van
iets dat je als concern kunt doende rekenwerk verricht om onze doelstellingen
te kunnen bereiken. We zijn met de kapitein van de Columbia, twee van zijn
collega's, de nautische en de commerciële man van ons hoofdkantoor, en het
hoofd Operationele Dienst om de tafel gaan zitten. Deze groep van deskundigen
heeft het hele concept van de ombouw nog eens goed doorgenomen. De drie
kapiteins hadden elk, op basis van hun eigen ervaringen, ontwerpen gemaakt. We
hebben deze ontwerpen, die vooral betrekking hadden op het Ieidingsysteem, in
elkaar geschoven. Op die manier kregen we het optimale Ieidingsysteem tegen een
zo laag mogelijke prijs. In theorie kunnen we elke tank apart Iaden en lossen.
Omdat we hiervoor maar één pomp gebruiken, is de volgorde van de te lossen
produkten erg belangrijk. Zo nodig moet het leidingsysteem tussendoor
schoongemaakt worden.'' Nadat diverse werven op de ombouw hadden
ingeschreven, viel de keuze uiteindelijk op Kooyman uit Zwijndrecht. Alvorens
aan de ombouw kon worden begonnen, zijn eerst bij een sloperij met behulp van
een kraan de twee tankblokken, met in
totaal twaalf tanks, uit het schip gehesen. Vervolgens werd de Columbia bij
V.O.T.T. Vlaardingen schoongemaakt.
Met behulp van een kraan zijn de oude tankblokken uit het schip gehesen |
Optimaal leiding systeem
De Columbia had eigenlijk met haar 950 ton een wat ongelukkig draagvermogen. De tankinhoud bedroeg 1100 kubieke meter. Net iets te weinig om handelspartijen van 1000 ton te kunnen meenemen. De eisen voor de ombouw bestonden dan ook uit het vergroten van het draagvermogen tot 1000 ton en van de tankinhoud tot 1200 kubieke meter. Daarnaast wilden we zo veel mogelijk van het oude schip intact laten. Er is dus wel eerst het nodige rekenwerk verricht om onze doelstellingen te bereiken.
Sophisticated
Tijdens het verwijderen van de oude tanks
en het schoonmaken van het schip werd in de constructiehal van Kooyman al hard
gewerkt aan de bouw van twee nieuwe tankblokken, met in totaal acht roestvrij
stalen tanks. Doordat de bouw van de tanks al van te voren was voorbereid, is
de Columbia eigenlijk maar heel kort uit de vaart geweest. Qua timing in de
ombouw heel efficiënt gebeurd. Het schip is maar zes tot zeven weken uit de
vaart geweest. Dat is maar een heel korte tijd voor zo'n drastische ingreep. Met
de voorbereidingen voor de ombouw zijn we pas medio dit jaar gestart. De nieuwe
tanks steken een stuk boven het dek uit. Uiteindelijk zijn ze iets hoger geworden
dan we gedacht hadden, maar dit was nodig om aan alle stabiliteitseisen te
kunnen voldoen. Uiteindelijk is de Columbia weer een heel ''sophisticated''
schip geworden, met alles aan boord om in de top van de transportmarkt voor
eetbare oliën en vetten mee te kunnen draaien. We zullen, als de tijd daarvoor
rijp is, ook andere schepen die in deze sector actief zijn, gaan
moderniseren'', aldus directeur Van Doorn, die er aan toevoegt dat de markt
voor het transport van eetbare oliën en vetten relatief klein is. Samen met de
Columbia zijn er nu zo'n zestig schepen in deze sector actief. Het vaargebied
van de omgebouwde tanker strekt zich uit tussen Antwerpen, Rotterdam en
Amsterdam, als- mede het Rijngebied.
Na de verbouwing foto A. Aartsen |
bron: Van Ommeren Journaal 10 december 1994