De Van Ommeren zeeschepen, dit is vanaf 1878 t/m 1961. Deze foto's komen van Carel van Gemeren, daarvoor mijn hartelijke dank.
Gertrude
Dordrecht (I) |
Sliedrecht (I)
Dordrecht (II)
Dordrecht (II) als Storfjeld
Katendrecht (I)
Naam: | Katendrecht (I) | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 3.600 | LxBxD: | 89.36x13.04x? | Werf: | J. Smit |
Plaats: | Alblasserdam (NLD) | Jaar: | 1900 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 1.900 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1900-1915 |
Historie: | 1900 Katendrecht, 1915 Forde op 04-03-1919 gezonken | ||||
Extra info: | |||||
Barendrecht (II)
Naam: | Barendrecht (II) | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 5.900 | LxBxD: | 102.75x14.36x6.76 | Werf: | R. Craggs & Sons |
Plaats: | Middlesbrough (GBR) | Jaar: | 1901 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 1.250 | Snelheid: | 8,5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1901-1914 |
Historie: | 1901 Barendrecht,1914 Sophia (GRE), 1915 Glittertind (NOR), 1923 Victor Schuppe (DEU), 1924 Braga (DEU) | ||||
1929 Emsriff (DEU) in 1933 gesloopt | |||||
Extra info: | |||||
Sliedrecht (II)
Naam: | Sliedrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 3.056 | LxBxD: | 100.50x14.30x? | Werf: | R. Craggs and Sons |
Plaats: | Middlesbrough | Jaar: | 1905 | Motor: | Stoommachine |
PK: | ? | Snelheid: | 8,5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1905-1922 |
Historie: | 1905 Sliedrecht, 1922 Kurt (DEU) in 1947 gesloopt | ||||
Extra info: | |||||
Bestevaer
Naam: | Bestevaer | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1500 | LxBxD: | 68.45x9.76x4.95 | Werf: | James Laing & Sons |
Plaats: | Sunderland (GBR) | Jaar: | 1879 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 500 | Snelheid: | ? | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1907-1917 |
Historie: | 1879 Ebro (GBR), 1899 Berta (RUS), 1907 Bestevaer (NLD), 1917 gezonken | ||||
Extra info: | Is getorpedeerd door UC 21 | ||||
Neerlandia (I)
Naam: | Neerlandia | Soort: | Zeetanklichter | IMO: | n/a |
DWT: | 1475 | LxBxD: | 57.87x9.51x4.05 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1908 | Motor: | n/a |
PK: | n/a | Snelheid: | n/a | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1908-1935 |
Historie: | 1908 Neerlandia, 1935 Villefranche (FRA), 1937 Frisia (NLD), 1937 Hann (FRA), 1948 uit registers | ||||
Extra info: | |||||
Frisia (I)
Naam: | Frisia | Soort: | Zeetanklichter | IMO: | n/a |
DWT: | 1225 | LxBxD: | 58.08x9.05x3.46 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1908 | Motor: | n/a |
PK: | n/a | Snelheid: | n/a | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1908-1933 |
Historie: | 1908 Frisia, 1933 Mory-Mazoet 2 (FRA), verder niets bekend | ||||
Extra info: | |||||
Moordrecht (I)
Naam: | Moordrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1510 | LxBxD: | 64.66x10.09x4.14 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1910 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 550 | Snelheid: | 8 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1910-1917 |
Historie: | 1910 Moordrecht, 1917 Mercator (BEL), 1919 Mado (FRA), 1934 Tenacia Gennari (ITA), 1945 Rasa (YUG), 1957 | ||||
Vrmac (YUG), 1961 vergaan tijdens storm | |||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Mijdrecht (I)
Mijdrecht (I)
Naam: | Mijdrecht | Soort: | Stoomtankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 4590 | LxBxD: | 99.17x14.41x6.30 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1912 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 1600 | Snelheid: | 10.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1912-1929 |
Historie: | 1912 Mijdrecht, 1929 Helka, 1932 Helka (GBR), mei 1941 gezonken door Duitse luchtaanval | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Naam: | Wieldrecht | Soort: | Stoomtankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 4750 | LxBxD: | 101.16x 14.41x6.48 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1913 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 1600 | Snelheid: | 10.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1913-1930 |
Historie: | 1913 Wieldrecht, 1930 Myriel, 1932 Myriel (GBR), 1955 gesloopt in Italie | ||||
Extra info: | |||||
Gallia
Naam: | Gallia | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1615 | LxBxD: | 101.16x 14.41x6.48 | Werf: | Gebr. Pot |
Plaats: | Bolnes (NLD) | Jaar: | 1914 | Motor: | 2x Bolinder |
PK: | 640 | Snelheid: | 9.3 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1914-1924 |
Historie: | 1914 Gallia, 1924 Kyodo Maru (JAP), januari 1945 gezonken na Amerikaanse luchtaanval | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Barendrecht (III)
Naam: | Barendrecht | Soort: | Stoomtankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 5100 | LxBxD: | 102.78x14.38x6.46 | Werf: | Greenock & Grangemouth |
Plaats: | Greenock | Jaar: | 1914 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 1500 | Snelheid: | 10 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1915-1935 |
Historie: | 1915 Barendrecht, 1935 gesloopt in Engeland | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Woensdrecht (I)
Woensdrecht |
Als Nordmark |
Als Fanal |
Naam: | Woensdrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1720 | LxBxD: | 69.89x10.52x4.14 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1906 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 800 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1916-1922 |
Historie: | 1906 Constance Catharina, 1916 Woensdrecht, 1922 Reynoldston (GBR), 1924 Carolvore (NOR), 1928 Nordmark | ||||
(DEU). 1955 Fanal (DEU), 1958 gesloopt in Duitsland | |||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Kieldrecht (I)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Loosdrecht (I)
Naam: | Kieldrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 2000 | LxBxD: | 72.23x11.03x4.90 | Werf: | C v/d Giessen |
Plaats: | Krimpen a/d IJssel (NLD) | Jaar: | 1916 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 850 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1916-1918 |
Historie: | 1916 Naaldwijk, 1916 Kieldrecht, 1918 getorpedeerd door Duitse onderzeeboot UB-107 | ||||
Extra info: | |||||
Pendrecht (I)
Naam: | Pendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 2060 | LxBxD: | 77.03x10.27x5.16 | Werf: | Conrad-Stork |
Plaats: | Haarlem (NLD) | Jaar: | 1916 | Motor: | 2x Bolinder |
PK: | 640 | Snelheid: | 10.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1916-1933 |
Historie: | 1916 Pendrecht, 1933 Supplier II (GBR), 1954 opgelegd en verwijderd uit register | ||||
Extra info: | |||||
Loosdrecht (I)
Naam: | Loosdrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 2000 | LxBxD: | 71.83x11.01x5.25 | Werf: | Burgerhout |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1917 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 1100 | Snelheid: | 10 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1917-1925 |
Historie: | 1917 Loosdrecht, 1925 E.S. Calvert (GBR), 1928 Ringen (NOR), 1944 getorpedeerd door Duitse U-763 | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Moordrecht (II)
Moordrecht (II)
De Moordrecht als Kemi... |
...en als Marienburg. |
Naam: | Moordrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 2035 | LxBxD: | 72.23x10.97x4.60 | Werf: | Jonker & Stans |
Plaats: | Hendrik Ido Ambacht (NLD) | Jaar: | 1917 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 900 | Snelheid: | 9.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1917-1927 |
Historie: | 1917 Moordrecht, 1927 Kemi (FIN), 1930 Marienburg (DEU), 01-10-1943 gezonken door Russische vliegtuigtorpedo's | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Papendrecht (I)
Naam: | Papendrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 2000 | LxBxD: | 72.44x11.11x4.60 | Werf: | 't Huis de Merwede |
Plaats: | Papendrecht (NLD) | Jaar: | 1917 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 900 | Snelheid: | 9.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1917-1924 |
Historie: | 1917 Papendrecht, 1924 Ailsa (GBR), 1936 Reval (DEN), 1937 Onto (FIN), 1940 op Duitse mijn en gezonken | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Scherpendrecht (I)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Duivendrecht (I)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Dordrecht (III)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Kieldrecht (III)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Sliedrecht (III)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Katendrecht (III)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Woensdrecht (II)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Dordrecht (IV)
Moordrecht (III)
Mijdrecht (II)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Barendrecht (IV)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Papendrecht (III)
Flandria
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Ossendrecht (I)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Wieldrecht (II)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Duivendrecht (III)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Scherpendrecht (II)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Loosdrecht (III)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Holendrecht (II)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Kieldrecht (IV)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Sliedrecht (IV)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Pendrecht (III)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Dordrecht (V)
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Mijdrecht (III)
Holendrecht (III)
Ossendrecht (II)
Zwijndrecht (IV)
Scherpendrecht (I)
Naam: | Scherpendrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 670 | LxBxD: | 51.25x7.83x3.30 | Werf: | Johs. Berg & Co |
Plaats: | Delfzijl (NLD) | Jaar: | 1917 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 400 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1918-1922 |
Historie: | 1917 Nubben (NOR), 1918 Scherpendrecht, 1922 La Mailleraye (FRA), 1944 gezonken door geallieerde luchtaanval | ||||
1947 gelicht en gesloopt | |||||
Extra info: | |||||
Meerdrecht (I)
Naam: | Meerdrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 670 | LxBxD: | 51.25x7.83x3.30 | Werf: | Johs. Berg & Co |
Plaats: | Delfzijl (NLD) | Jaar: | 1917 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 400 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1918-1923 |
Historie: | 1917 Nan (NOR), 1918 Meerdrecht, 1923 Jolly Guy (GBR), 1932 Rijn (GBR), 1934 Gorselands (GBR), 1946 | ||||
Springwave (GBR), 1947 Granny Suzanne (GBR), 1949 gezonken na aanvaring | |||||
Extra info: | |||||
ffff |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Als Londoner. |
Naam: | Holendrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | 5165116 |
DWT: | 635 | LxBxD: | 49.61x7.73x3.56 | Werf: | J.Th. Wilmink |
Plaats: | Gideon (NLD) | Jaar: | 1918 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 350 | Snelheid: | 9.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1919-1924 |
Historie: | 1919 Holendrecht, 1924 Londoner (GBR), 1928 Jeannette (NLD), 1941 Eisblink (DEU), 1945 Jeannette (NLD), 1946 | ||||
Biervliet (NLD), 1950 Melisenda (ITA), 1957 Isola Di San Petro (ITA), 1975 gesloopt in Italie te Olbia | |||||
Extra info: | 1953 stoommachine vervangen door een motor een Deutz 6 cilinder, 4 tew van 500 pk. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Kieldrecht (II)
Naam: | Kieldrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 8085 | LxBxD: | 122.03x15.917.71 | Werf: | Caledon Shipbuilding |
Plaats: | Dundee (GBR) | Jaar: | 1918 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 2500 | Snelheid: | 11 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1919-1920 |
Historie: | 1918 War Roach (GBR), 1919 Kieldrecht (NLD), 1920 Ridderkerk (NLD), 1933 Moscha L Goulandris (GRE), 1941 | ||||
op 18 april tot zinken gebracht door Duitse luchtaanval, 1949 gelicht en in 1951 gesloopt in Trieste (ITA) | |||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Duivendrecht (I)
De Duivendrecht als Tunni. |
Naam: | Duivendrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1950 | LxBxD: | 72.38x11.16x4.91 | Werf: | Baanhoek |
Plaats: | Sliedrecht (NLD) | Jaar: | 1919 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 900 | Snelheid: | 9.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1919-1923 |
Historie: | 1919 Duivendrecht, 1923 Louise Tiemann (DEU), 1924 Bratholm (NOR), 1932 Tunni, 1942 door eigen bemanning | ||||
tot zinken gebracht | |||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Zwijndrecht (II)
Als Birgit. |
Naam: | Zwijndrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1918 | LxBxD: | 75.13x11.35x? | Werf: | Conrad Stork |
Plaats: | Haarlem (NLD) | Jaar: | 1919 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 900 | Snelheid: | 9.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1919-1927 |
Historie: | 1918 Maria, 1919 Zwijndrecht, 1927 Kotka (FIN), 1950 Diana (FIN), 1956 Birgit (FIN),1961 gesloopt in Finland | ||||
Extra info: | |||||
Dordrecht (III)
Naam: | Dordrecht | Soort: | Motorvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 2650 | LxBxD: | 79.53x12.48x4.88 | Werf: | Borgerhout |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1922 | Motor: | 2x 4 cil, 2 tew Bolinder |
PK: | 1000 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1922-1925 |
Historie: | 1922 Dordrecht, 1925 Romo (DEN), 1928 Karibia (DEU), 1929 Zulia (DEU), 1935 Rita (NOR), 1939 in geallieerde | ||||
dienst, 1946 Rita (Honduras), 1954 Brasilmar (BRA), 1964 op 8 juni gezonken | |||||
Extra info: | 1936 nieuwe motoren 2x Atlas 1800 pk, later 2x GM 1800 pk | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Kieldrecht (III)
Naam: | Kieldrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1924 | LxBxD: | 123.52x16.32x8.71 | Werf: | J. Redhead & Sons |
Plaats: | South Shields (GBR) | Jaar: | 1924 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 2700 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1924-1932 |
Historie: | 1924 Amboto-Mendi (ESP), 1924 Kieldrecht, 1932 Bockenheim (DEU), 1940 door de gealieerden tot zinken | ||||
gebracht | |||||
Extra info: | |||||
Sliedrecht (III)
Naam: | Sliedrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 6340 | LxBxD: | 112.85x16.22x6.83 | Werf: | Johs. Berg & Co |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1924 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 2700 | Snelheid: | 11.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1918-1923 |
Historie: | 1924 Sliedrecht, 1939 door U-28 getorpedeerd | ||||
Extra info: | 1931 verlengd bij de Rotterdamse Droogdok Mij. naar 122.63 meter en een DWT van 7315 | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Katendrecht (III)
Naam: | Katendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 6420 | LxBxD: | 112.85x16.24x6.73 | Werf: | Wilton Feijenoord |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1925 | Motor: | 2x MAN 6 cil 4 tew |
PK: | 1850 | Snelheid: | 11 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1925-1940 |
Historie: | 1925 Katendrecht, 1943 Katendrecht eigenaar Nederlandse Staat, 1945 vlag (USA), 1947 gesloop in de USA | ||||
Extra info: | 1931 verlengd bij Wilton Feijenoord naar 122.33 meter en een DWT van 7440 | ||||
Woensdrecht (II)
Naam: | Woensdrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 6860 | LxBxD: | 112.85x16.24x7.01 | Werf: | Wilton Feijenoord |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1926 | Motor: | 2x MAN 6 cil 4 tew |
PK: | 1850 | Snelheid: | 11 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1926-1942 |
Historie: | 1925 Katendrecht, 1942 getorpedeerd door Duitse U-515 en gezonken | ||||
Extra info: | |||||
Duivendrecht (II)
Naam: | Duivendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 9525 | LxBxD: | 123.04x16.85x8.10 | Werf: | Waterweg |
Plaats: | Schiedam (NLD) | Jaar: | 1927 | Motor: | 2x B&W 8 cil 4 tew |
PK: | 2500 | Snelheid: | 11.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1927-1938 |
Historie: | 1927 Duivendrecht, 1938 Buccaneer (NOR), 1942 aangevallen door Duitse trawler V-1609 en tot zinken gebracht | ||||
Extra info: | |||||
Dordrecht (IV)
Naam: | Dordrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 5960 | LxBxD: | 107.08x15.30x6.74 | Werf: | C v/d Giessen & Zn |
Plaats: | Krimpen a/d IJssel (NLD) | Jaar: | 1928 | Motor: | MAN 6 cil 4 tew |
PK: | 1850 | Snelheid: | 11.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1928-1950 |
Historie: | 1928 Dordrecht, 1950 Port Vendres, 1955 gesloopt te Hendrik Ido Ambacht (NLD) | ||||
Extra info: | 22 ladingtanks, 8345 m3 | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Moordrecht (III)
Naam: | Moordrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 11040 | LxBxD: | 138.92x17.87x10.67 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1930 | Motor: | Harland & Wolf 8 cil 4 tew |
PK: | 2750 | Snelheid: | 11.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1930-1940 |
Historie: | 1930 Moordrecht, 1940 door U-48 getorpedeerd en gezonken, 25 van de 29 opvarende kwamen om het leven | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Mijdrecht (II)
Aankomst in een haven in de 2e Wereldoorlog |
In oorlogskleuren |
Naam: | Mijdrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 11040 | LxBxD: | 134.28x17.87x8.32 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1931 | Motor: | B&W 8 cil 4 tew |
PK: | 2750 | Snelheid: | 12 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1931-1951 |
Historie: | 1931 Mijdrecht, 1951 Wiima (FIN), 1957 verkocht en in 1958 in Finland gesloopt | ||||
Extra info: | Ramde na torpedatie in maart 1941 de U-70 die later door escorte vaartuigen tot zinken werd gebracht. De | ||||
Mijdrecht kwam na reparatie in 1941 in Engeland weer in de vaart |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Barendrecht (IV)
Barendrecht in oorlogskleuren |
Naam: | Barendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 14630 | LxBxD: | 152.74x19.98x8.55 | Werf: | Odense Staal Scheepswerf |
Plaats: | Odense (DEN) | Jaar: | 1938 | Motor: | B&W 7 cil 4 tew |
PK: | 3800 | Snelheid: | 11.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1938-1955 |
Historie: | 1938 Barendrecht, 1955 Humilitas (ITA), 1955 Ariel (NOR), 1958 Gem (LIB) | ||||
Extra info: | 8 maart 1962 in tweeën gebroken tijden een zware storm met een lading melasse, de beide delen zijn geborgen | ||||
en in juli in USA gesloopt. Tanks 21. |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Frisia (II)
Als Gustav Heinrich Weitert |
Naam: | Frisia | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 1480 | LxBxD: | 59.78x10.06x4.26 | Werf: | Nobiskrug G.m.b.H. |
Plaats: | Rendsburg (DEU) | Jaar: | 1936 | Motor: | 2x MAN 7 cil 4 tew |
PK: | 1480 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1938-1948 |
Historie: | 1936 Cornelia S (GBR), 1937 Daxhound, 1938 Frisia, 1948 Frisia Verenigde Tankkustvaart (NLD), 1953 Gustav | ||||
Heinrich Weitert (DEU), 1956 Maxburg (DEU), 1960 Maya (DEU), 1962 opgelegd en in 1965 gesloopt in Hamburg | |||||
Extra info: | In 1944 als Versorger Bordeaux door de Duitsers tot zinken gebracht, in september 1945 gelicht. In 1953 verlengd | ||||
en verbouwd bij Norderwerft lengte toen 67.43, dwt 1575 |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Pendrecht (II)
Naam: | Pendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 15492 | LxBxD: | 156.86x22.26x8.64 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1939 | Motor: | Stork 8 cil. |
PK: | 3700 | Snelheid: | 12.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1939-1941 |
Historie: | 1939 Pendrecht, 1941 getorpedeerd door U-48 en gezonken, alle opvarenden hebben dit overleefd | ||||
Extra info: | |||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Papendrecht (III)
Als Lothringen te water gelaten |
Als Empire Salvage? |
Als Papendrecht |
Naam: | Papendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 15597 | LxBxD: | 156.76x22.25x8.66 | Werf: | Rotterdamse Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1940 | Motor: | Stork 8 cil. 4 tew. |
PK: | 3700 | Snelheid: | 12 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1946-1964 |
Historie: | 1940 Papendrecht, 1940 Lothringen, 1941 Empire Salvage, 1946 Papendrecht, 1964 gesloopt in Japan. | ||||
Extra info: | 14 mei 1940 in beslag genomen door de Duitsers en kreeg de naam Lothringen, 1941 opgebracht door | ||||
Engeland |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Flandria
Naam: | Flandria | Soort: | Stoomtankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 889 | LxBxD: | 59.88x9.53x4.08 | Werf: | Goole Shipbuilding |
Plaats: | Goole (GBR) | Jaar: | 1941 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 1100 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1947-1948 |
Historie: | 1941 Empire Boy (GBR), 1942 Doorman (NLD), 1947 Flandria, 1948 Alice (DEU), 1952 Hammonia (DEU), 1954 | ||||
Petra (DEU(, 1962 Anny (ITA), 1971 Tosco (ITA), 1975 gesloopt in La Spezia (ITA). | |||||
Extra info: | 1952 verlengd naar 67.92 DWT 1180, 1954 motor ingebouwd MAN 6 cil. 4 tew. 9.5 miojl, 1965 nieuwe motor Deutz | ||||
1000 pk. | |||||
Zwijndrecht (III)
Naam: | Zwijndrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 7250 | LxBxD: | 125.71x15.33x7.12 | Werf: | Deutsche Werft |
Plaats: | Hamburg (DEU) | Jaar: | 1920 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 2600 | Snelheid: | 11 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1947-1950 |
Historie: | 1920 Westplein (NLD), 1947 Zwijndrecht, 1950 Millerntor (DEU), 1954 gesloopt in Bremerhaven (DEU) | ||||
Extra info: | 14 mei 1940 in beslag genomen door de Duitsers en kreeg de naam RO 22, 1945 terug gegeven aan eigenaar. | ||||
Ossendrecht (I)
Naam: | Ossendrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 8230 | LxBxD: | 125.91x15.91x7.68 | Werf: | Bartram & Sons Ltd. |
Plaats: | Sunderland (GBR) | Jaar: | 1921 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 2200 | Snelheid: | 11 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1947-1950 |
Historie: | 1921 Ramsay (GBR), 1929 Kerkplein (NLD), 1947 Ossendrecht, 1950 Alstertor (DEU), 1953 gesloopt Bremerhaven | ||||
(DEU). | |||||
Extra info: | 14 mei 1940 in beslag genomen door de Duitsers en kreeg de naam RO 23, 1945 terug gegeven aan eigenaar. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Woensdrecht (III)Naam: | Woensdrecht | Soort: | Stoomtankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 16556 | LxBxD: | 159.67x20.79x9.20 | Werf: | Marinship Corp. |
Plaats: | Sausolito (USA) | Jaar: | 1944 | Motor: | Stoomturbine's |
PK: | 7250 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1947-1962 |
Historie: | 1945 Coyote Hills (USA), 1947 Woensdrecht, 1962 gesloopt Kaohsiung-Taiwan | ||||
Extra info: | type T2-SE-A1, 55 bemanningsleden, 26 ladingtanks, 1460 ton bunkers | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Naam: | Wieldrecht | Soort: | Stoomtankschip | IMO: | n/a |
DWT: | 16556 | LxBxD: | 159.67x20.79x9.20 | Werf: | Marinship Corp. |
Plaats: | Sausolito (USA) | Jaar: | 1944 | Motor: | Stoomturbine's |
PK: | 7250 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1948-1962 |
Historie: | 1944 Ingelwood Hills (USA), 1948 Wieldrecht | ||||
Extra info: | type T2-SE-A1, 55 bemanningsleden, 26 ladingtanks, 1460 ton bunkers | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Duivendrecht (III)
Naam: | Duivendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | 5094422 |
DWT: | 7702 | LxBxD: | 135.01x17.38x8.41 | Werf: | Rotterdams Droogdok Mij. |
Plaats: | Rotterdam (NLD) | Jaar: | 1950 | Motor: | Doxford 4 cil, 2 tew |
PK: | 2800 | Snelheid: | 12 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1950-1964 |
Historie: | 1950 Duivendrecht, 1964 Port La Nouvelle (FRA), 1972 High Brion (PAN), 1975 gesloop in Sevilla (ESP) | ||||
Extra info: | Speciaal gebouwd voor smeerolie, 22 tanks 8507 m3, 40 bemanningsleden. | ||||
Scherpendrecht (II)
Als Oceanic Freedom |
Naam: | Scherpendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | 5315280 |
DWT: | 17230 | LxBxD: | 166.91x20.68x9.10 | Werf: | Wilton Fijenoord |
Plaats: | Schiedam (NLD) | Jaar: | 1950 | Motor: | Doxford 5 cil. 2 tew |
PK: | 5500 | Snelheid: | 13.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1950-1964 |
Historie: | 1950 Scherpendrecht, 1964 Oceanic Freedom, 1976 gesloopt in Hong Kong | ||||
Extra info: | 24 tanks 23600 m3,42 bemanningsleden, 4 Houttuinpompen cap. 1200 ton/uur | ||||
Loosdrecht (III)
Naam: | Loosdrecht | Soort: | Stoomvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 10630 | LxBxD: | 135.01x17.38x8.41 | Werf: | Permanente Metals Corp. |
Plaats: | San Francisco (USA) | Jaar: | 1943 | Motor: | Stoommachine |
PK: | 2500 | Snelheid: | 11 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1950-1961 |
Historie: | 1943 Vernon L Parrington (USA), 1947 Filips van Marnix (NLD), 1950 Loosdrecht, 1961 Crescent (PAN) | ||||
1962 gestrand na typhoon Wanda in Hong Kong ter plaatse gesloopt. | |||||
Extra info: | Liberty type EC2-C1, 41 bemanningsleden en 8 passagiers. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Holendrecht (II)
Naam: | Holendrecht | Soort: | Motorvrachtschip | IMO: | n/a |
DWT: | 650 | LxBxD: | 49.51x8.34x2.90 | Werf: | Gebr. van Diepen |
Plaats: | Waterhuizen (NLD) | Jaar: | 1938 | Motor: | Deutz 7 cil. 4 tew. |
PK: | 350 | Snelheid: | 9 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1950-1952 |
Historie: | 1938 Havik (NLD), 1940 Sperrbrecher 146 (GER), 1945 Havik (NLD), 1949 Enseigne Yves-Bugnon (FRA), 1950 | ||||
Holendrecht, 1952 Paul M (GBR), 1965 gesloopt door T. W. Ward in Grays-Essex (GBR) | |||||
Extra info: | 4 augustus 1944 gezonken na geallieerde luchtaanval, in 1945 gelicht en gerepareerd. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Kieldrecht (IV)
Naam: | Kieldrecht | Soort: | Motorvrachtschip | IMO: | 5186639 |
DWT: | 10387 | LxBxD: | 145.38x18.91x8.19 | Werf: | Bartram & Sons |
Plaats: | Sunderland (GBR) | Jaar: | 1950 | Motor: | Doxford 5 cil. 2 tew. |
PK: | 5250 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1950-1969 |
Historie: | 1950 Kieldrecht, 1970 Spalmatori Engineer (GRE), 1974 aan de grond gelopen bij Zanzibar en in 1977 gesloopt | ||||
op Gadani Beach (PAK) | |||||
Extra info: | Shelterdeck, 5 laadruimen, 935 ton bunkers, verbruik 23 ton per dag, accommodatie voor 45 man | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Sliedrecht (IV)
Als tanker |
Als bulkcarrier |
In charter bij Thyssen |
Naam: | Sliedrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | 5332006 |
DWT: | 16050 | LxBxD: | 168.03x19.57x9.13 | Werf: | A/B Lindholmens |
Plaats: | Gothenborg (SWE) | Jaar: | 1950 | Motor: | Sulzer 9SD72, 9 cil. 2 tew. |
PK: | 5950 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1950-1974 |
Historie: | 1950 tankschip Sliedrecht, 1953 aan de grond gelopen bij Robbeneiland en in 1960 omgebouwd tot bulkcarrier | ||||
LxBxD: 169.78x21.04x9.83, DWT: 18685, 1974 Astyanax (CYP), 1979 Fivi (CYP), 1983 gesloopt Gadani Beach (PAK) | |||||
Extra info: | Als tankschip 20 tanks, 21732 m3, pompcap. 500 m3 p/u, Als bulkcarrier 5 laadruimen. Roepsein PHOF. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Pendrecht (III)
Naam:
|
Pendrecht
|
Soort:
|
Motortankschip
|
IMO:
|
527383
|
DWT:
|
19995
|
LxBxD:
|
170.11x23.18x9.33
|
Werf:
|
Wilton-Fijenoord
|
Plaats:
|
Schiedam (NLD)
|
Jaar:
|
1953
|
Motor:
|
Doxford 6 cil. 2 tew.
|
PK:
|
7750
|
Snelheid:
|
15 mijl
|
Eigenaar:
|
Van Ommeren
|
Thuishaven:
|
Rotterdam
|
Vlag:
|
Nederland
|
Tijd bij VO:
|
1953-1965
|
Historie:
|
1953 Pendrecht, 1960 carterexplosie 5 doden, gerepareerd in Rotterdam, 1965 Spyros Lemos (LIB), 1 november
| ||||
1968 gebroken 14 mijl van Vigo (ESP), 5 opvarenden vermist, 8 november achterschip gezonken, 1 dag later voorschip.
| |||||
Extra info:
|
24 tanks, 261084 m3, pompcap. 4x 350 m3 p/u, accommodatie 49 man, bunkers 1730 ton, roepsein PGRX.
| ||||
Dordrecht (V)
Naam: | Dordrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | 5206257 |
DWT: | 9214 | LxBxD: | 140.37x16.62x7.83 | Werf: | Riuniti Dell' Adriatico |
Plaats: | Montfalcone (ITA) | Jaar: | 1948 | Motor: | Sulzer 6 cil. 2 tew. |
PK: | 4200 | Snelheid: | 13 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1954-1961 |
Historie: | 1948 Jan (PAN), 1954 Dordrecht, 1961 Lentini (ITA), 1980 Ersilia L (ITA), 1980 Irene (ITA), | ||||
1982 gesloopt in La Spezia (ITA). | |||||
Extra info: | 24 tanks, 12676 m3, accommodatie 42 man, bunkers 618 ton, roepsein PDRR. | ||||
Mijdrecht (III)
Naam: | Mijdrecht | Soort: | Turbinetankschip | IMO: | 5234797 |
DWT: | 21200 | LxBxD: | 175.32x22.59x9.58 | Werf: | De Schelde |
Plaats: | Vlissingen (NLD) | Jaar: | 1955 | Motor: | 2 Stoomturbines. |
PK: | 8250 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1955-1971 |
Historie: | 1955 Mijdrecht, 1973 Donald (LIB), 1975 gesloop in Brownsville (USA). | ||||
Extra info: | 24 tanks, 26313 m3, pompcap. 4x totaal 2500 m3 p/u, accommodatie 55 man, bunkers 1981 ton, roepsein PGWB | ||||
later PJON. |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Moordrecht (IV)
Naam: | Moordrecht | Soort: | Turbinetankschip | IMO: | 5234797 |
DWT: | 20676 | LxBxD: | 175.32x22.59x9.31 | Werf: | De Schelde |
Plaats: | Vlissingen (NLD) | Jaar: | 1955 | Motor: | 2 Stoomturbines. |
PK: | 8250 | Snelheid: | 15 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1955-1968 |
Historie: | 1955 Moordrecht, 1968 Port Launay-Van Ommeren Frankrijk, 1975 gesloopt in Castellon (SPA). | ||||
Extra info: | 24 tanks, 25800 m3, pompcap. 4x totaal 2500 m3 p/u, accommodatie 55 man, bunkers 1981 ton, roepsein PGBE. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Holendrecht (III)
Naam: | Holendrecht | Soort: | Bulkcarrier | IMO: | 5153371 |
DWT: | 16688 | LxBxD: | 164.78x20.68x9.86 | Werf: | Wilton Fijenoord |
Plaats: | Schiedam (NLD) | Jaar: | 1958 | Motor: | M.A.N. 6 cil. 2 tew. |
PK: | 6750 | Snelheid: | 13.3 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1958-1978 |
Historie: | 1958 Holendrecht, 1978 Tourmalin Bay (PAN), mei 1983 gesloopt in Spanje. | ||||
Extra info: | 5 laadruimen, 25259 m3, accommodatie 45 man, bunkers 114 en 833 ton, roepsein PESI. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Ossendrecht (II)
voor verlenging |
na verlenging |
Naam: | Ossendrecht | Soort: | Bulkcarrier | IMO: | 5266324 |
DWT: | 16996 | LxBxD: | 164.62x20.68x9.67 | Werf: | Cantieri Mediterraneo |
Plaats: | Genua (ITA) | Jaar: | 1958 | Motor: | Fiat 7 cil. 2 tew. |
PK: | 7000 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1958-1978 |
Historie: | 1958 Ossendrecht, 1972 Ossendrecht (N-Ant), 1978 Veni (GRC), 1982 Neni (GRC), 1984 gesloopt in Taiwan | ||||
Extra info: | 5 laadruimen, 28188 m3, accommodatie 45 man, bunkers 941 ton, roepsein PGPM in 1972 PJRB. | ||||
verlengd in 1966 bij de Schelde in Vlissingen (NLD) naar 187.00 6 laadruimen DWT 20515. |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Zwijndrecht (IV)
Naam: | Zwijndrecht | Soort: | Bulkcarrier | IMO: | 5399638 |
DWT: | 17220 | LxBxD: | 164.52x20.65x9.62 | Werf: | Cantieri Mediterraneo |
Plaats: | Genua (ITA) | Jaar: | 1958 | Motor: | Fiat 7 cil. 2 tew. |
PK: | 7000 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1958-1970 |
Historie: | 1958 Zwijndrecht, 1970 Huandoy (PER), 1976 Successor (GRC), 1984 Successors (GRC), 1984 gesloopt in Taiwan | ||||
Extra info: | 5 laadruimen, 28188 m3, accommodatie 45 man, bunkers 941 ton, roepsein PIZR. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Meerdrecht (II)
Meerdrecht (II)
Naam: | Meerdrecht | Soort: | Bulkcarrier | IMO: | 5230703 |
DWT: | 16911 | LxBxD: | 164.78x20.68x9'86 | Werf: | Wilton Fijenoord |
Plaats: | Schiedam (NLD) | Jaar: | 1959 | Motor: | MAN 6 cil 2 tew. |
PK: | 6750 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1959-1977 |
Historie: | 1959 Meerdrecht, 1977 Epimithefs (GRC), 1984 gesloopt Fuzou in China. | ||||
Extra info: | 5 laadruimen, 25299 m3, accommodatie 45 man, bunkers 961 ton, roepsein PFWU. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Thuredrecht (I)
Barendrecht (V)
Katendrecht (IV)
Thuredrecht (I)
Na de verlenging. |
Naam: | Thuredrecht | Soort: | Bulkcarrier | IMO: | 5360704 |
DWT: | 16959 | LxBxD: | 164.62x21.15x9.61 | Werf: | Cantieri Mediterraneo |
Plaats: | Genua (ITA) | Jaar: | 1960 | Motor: | Fiat 7 cil. 2 tew. |
PK: | 7000 | Snelheid: | 14.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1960-1972 |
Historie: | 1958 Zwijndrecht, 1972 Thuredrecht (NLD), 1978 Al Taqee (SGP), 1983 gesloopt in Alang-India. | ||||
Extra info: | 5 laadruimen, 28188 m3, accommodatie 45 man, bunkers 1256 ton, roepsein PHYP. | ||||
In 1965 verlengd in Schiedam naar 187.00x21.15x9.61, DWT 20480, 6 laadruimen, 28203 m3 |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Barendrecht (V)
Tewaterlating 1959 |
Naam: | Barendrecht | Soort: | Motortankschip | IMO: | 5036755 |
DWT: | 32090 | LxBxD: | 202.62x26.85x10.83 | Werf: | De Schelde |
Plaats: | Vlissingen (NLD) | Jaar: | 1960 | Motor: | Sulzer 12 cil. 2 tew. |
PK: | 15600 | Snelheid: | 16.5 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1960-1975 |
Historie: | 1960 Barendrecht, 1975 Scraptrade (GRC), 1983 gesloopt in Koahsiung-Taiwan. | ||||
Extra info: | 30 ladingtanks, 43167 m3, Pompcapaciteit 4000 m3 per uur, 4 pompen, accommodatie 52 man, bunkers 2570 | ||||
ton, roepsein PCYP. |
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Katendrecht (IV)
Splinternieuw |
In de Nedlloyd kleuren |
Naam: | Katendrecht | Soort: | Motorvrachtschip | IMO: | 5183493 |
DWT: | 11573 | LxBxD: | 144.28x20.25x8.80 | Werf: | Wilton-Fijenoord |
Plaats: | Schiedam (NLD) | Jaar: | 1961 | Motor: | MAN K6Z78-155C 6 cil. 2 tew. |
PK: | 7800 | Snelheid: | 15 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1961-1974 |
Historie: | 1961 Katendrecht, 1974 Cabo Santa Ana (SPA) 1988 Cabo Santa 1988 gesloopt Alang-India | ||||
Extra info: | 5 laadruimen, accommodatie 45 man, bunkers 813 ton, roepsein PFHQ. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
Loosdrecht (IV)
Loosdrecht (IV)
Als Langleeclyde |
In de VNS kleuren |
Naam: | Loosdrecht | Soort: | Motorvrachtschip | IMO: | 5211707 |
DWT: | 10536 | LxBxD: | 148.67x19.05x8.45 | Werf: | Blythswood |
Plaats: | Glasgow (GBR) | Jaar: | 1950 | Motor: | Doxford 6 cil. 2 tew. |
PK: | 6800 | Snelheid: | 15 mijl | Eigenaar: | Van Ommeren |
Thuishaven: | Rotterdam | Vlag: | Nederland | Tijd bij VO: | 1961-1968 |
Historie: | 1950 Langleeclyde beheer VO 1961 Loosdrecht 1968 Spalmatori Seaman (GRE) 1975 Wan Fu 1978 gesloopt | ||||
in Kaohsiung. | |||||
Extra info: | 5 laadruimen, accommodatie 46 man en 12 passagiers, bunkers 1240 ton, roepsein PFPJ. | ||||
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
☆
☆
Onder contructie? Ze zijn nu al geweldig. Zelfs een schip met mijn achternaam, alleen jammer dat ze het verkeerd gespeldt hebben. (Barendrecht) Hahahaha. Grapje, hoor. Een mooi stukje scheepsgeschiedenis van een roemrijke maatschappij. Petje af!
BeantwoordenVerwijderenWat een mooie Barendrechten zijn er, hé? En Katendrechten, Woensdrechten..............geweldig! Je hebt je best gedaan, Jos. Het is een fantastisch eerbetoon geworden aan de Nederlandse scheepvaart en aan van Ommeren. Gaaf, dat er zoveel over bewaard is gebleven. En dankzij jou én internet blijft het ook bewaard en kan iedereen er van genieten!
BeantwoordenVerwijderenJos van Noorloos, 12 oktober 2014
BeantwoordenVerwijderenJammer dat het bij deze foto's is gebleven. Heb zelf van 1967 tot en met 1985 bij VO gevaren als swtk. Ook op nieuwere schepen.
Van de meesten daarvan heb ik nog wel foto's.
mooiste tijd van mijn leven geweest wilde vaart, wieldrecht waardrecht ossendrecht scherpendrecht woensdrecht (1975 -1980 .
BeantwoordenVerwijderenMooie tijd op Kieldrecht , Langleeclijde, en Papendrecht. van 1960 tot jan.1964 als dekjongen, daarna mil.dienst. Heeft er iemand een foto van m.s. Lanleeclyde.?
BeantwoordenVerwijderenHeel fraaie foto's en details. Ik heb in de periode 1968 -1972 gevaren op De Barendrecht, Woensdrecht en Thuredrecht (Vismeel etc. !)Ben helaas mijn eigen foto's van die reizen kwijt geraakt bij digitaliseren.
BeantwoordenVerwijderenWilde vaart VO style. Mooiste tijd van mijn leven, Ossendrrcht, Moordrecht, Mijdrecht,Holendrecht, Zwijndrecht 1960-1967
BeantwoordenVerwijderenGerrit nu in Australia . Hope to hear from anyone?