Natural van Dam AG werd in 1947 in Basel opgericht door Natural AG en het Nederlandse binnenvaartbedrijf C. W. van Dam (Rotterdamsch Rijnvaartbedrijf NV (RRB), Rotterdam. Als eerste schip werd het vrachtmotorschip Albert Scherer (genoemd naar de voorzitter van de raad van bestuur van het bedrijf, die binnen een jaar overleed) op 8-11-1952 te water gelaten als nieuwbouw onder Zwitserse vlag. In 1955 kwamen ook de St. Alban en in 1961 de St. Martin in de vaart. In 1964 stopte de Nederlandse medeoprichters met de Rijnvaart en Natural van Dam kocht 7 schepen van hen en richtte een eigen vestiging op in Rotterdam. De 7 schepen werden geregistreerd op 10-12-1964 onder Zwitserse vlag, en ze hun Nederlandse naam behielden, namelijk Bulgersteyn, Hagesteyn, IJsselsteyn, Loevesteyn, Merwesteyn, Weerdesteyn en de Woudesteyn. In 1970 nam het bedrijf 5 vrachtmotorschepen over van Lloyd AG Basel, die zich vanaf dat moment alleen nog bezig ging houden met de tankvaart. De schepen, die werden geregistreerd bij de eigenaar van Natdam AG, Basel, kregen de namen Adelboden (I) ex Eiger, Grindelwald (I), ex Aletschhorn, Kandersteg, ex Matterhorn, Mürren (I), ex Jungfrau en de Wengen (I), ex Mönch. In 1971 wordt door de resterende overname van de Nederlandse aandelen wordt de rederij een zuivere Zwitserse rederij. In 1972 werd het eerste duwende motorvrachtschip de Interlaken, in gebruik genomen en vormde met de vrachtduwbak Natdam 1 een koppelverband. Het Duitse motorvrachtschip Franz Ebert werdt in 1976 gekocht en in gebruik genomen als Grindelwald (II). De overgebleven schepen met hun Nederlandse namen, kregen in 1980 nu ook namen van dorpen uit het Berner Oberland. De Bulgersteyn werd Zweisimmen, de Hagesteyn werd Lenk, de Merwesteyn kreeg de naam Beatenberg en de Weerdesteyn werd Wengen (II). De met de afkomstige naam uit Basel St. Martin, werd omgedoopt tot Meiringen. De nieuwe Adelboden (II) gebouwd in 1980 kwam met de vrachtduwbak Moby Dick van W. Spitzlay uit Reinach in de vaart. In 1985 werd de nieuwe Mürren (III) in gebruik genomen. Natural van Dam AG voegt zich in 1986 bij de container carpool en de net nieuwe Mürren (III) wordt omgebouwd voor containertransport. In 1987 werd een samenwerking met de St. Johann Lagerhaus & Schifffahrtsgesellschaft, afgekort tot SILAG (dochteronderneming van COOP) tot stand gebracht. SILAG beschikte over moderne overslag en opslagfaciliteiten in de haven van St. Johann in Basel. De haven werd eind 2009 gesloten en ontmanteld. Het containerschip Wengen (III) kwam 1989 in de vaart. In 1991 krijgt de Fahrgemeinschaft Oberrhein een officieel karakter als Penta Containerline AG. In september 2000 werd de 1960 ton grote nieuwe Grindelwald (III) tewater gelaten, met een container capaciteit van 220 teu en vormde samen met de duwbak Mürren (IV) de koppeleenheid Grindelwald (III) & Mürren (IV) met een capaciteit tesamen van 348 teu. Op 23-01-2006 is de verkoop rond van de rederij Natural van Dam, aan de huidige rederij Danser in Zwitserland. Daardoor werd Danser mede eigenaar van BMT Basel Multi Terminal AG, een van de grootste en modernste containerterminals in het havengebied van Basel. Zo eindigt hier het verhaal van een uiterst succesvolle en innovatieve Zwitserse Rijnvaartmaatschappij. (bron Swiss Ships waarvoor dank)
Vlootlijsten |
Schepen van Natural van Dam
Adelboden (I) foto Wilk |
Adelboden (II) foto Dieter Augspurger |
Beatenberg foto Teun de Wit |
Bulgersteyn foto Gunther Dexheimer |
Grindelwald (I) foto Teun de Wit |
Grindelwald (II) foto Dieter Augspurger |
Grindelwald (III) foto Jaap Koster |
Hagesteyn foto Gunther Dexheimer |
IJsselsteyn foto Teun de Wit |
Natdam 1 & Interlaken foto Dieter Augspurger |
Kandesteg & Wengen (II) foto Paul NL 2014 |
Loevesteyn foto Gunther Dexheimer |
Meiringen foto Binnenschifferforum |
Merwesteyn foto Markus Berger |
Moby Dick III foto Dieter Augspurger |
Mürren (III) foto Dieter Augspurger |
Mürren (IV) foto A. Raab |
St. Alban foto Markus Berger |
St. Martin foto Gunther Dexheimer |
Weerdesteyn foto Arnold Wassink |
Wengen (III) foto Dieter Augspurger |
Woudesteyn foto Gunther Dexheimer |
Foto's komen van Binnenvaart.eu en het Binnenschiffersforum waar voor dank!!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten