van links naar rechts Arie v/d Graaf, Jan Besemer en Cees van Bochove ✝︎ De binnentankvloot van Federal Express is gespecialiseerd in de dezelfde producten als de Nieuwe Matex in Vlaardingen, waar ruim 1000 keer per jaar een Alvracht of Elbe schip afmeert. De bemanningen, zoals deze van de Alvracht 17 (II) kennen de terminal als hun broekzak. Met Alvracht en Elbe in vervoer van edibles. Hoewel de transportbedrijven waarover VOC=Van
Ommeren Ceteco nu met Federal Express onderhandelt, al ruim twee jaar geleden
door de Amerikanen werden overgenomen, zullen zij in de markt voorlopig wel
gemakshalve worden aangeduid als Alvracht en Elbe. Verwonderlijk is dat niet,
want de bedrijven zijn onder die namen sterk ingeburgerd geraakt, sinds ze in
respectievelijk 1918 en 1921 werden opgericht. En nog steeds heten de twaalf
Nederlandse binnenvaarttankers AIvracht en twaalf van de dertien Duitse schepen
Elbe. Onder welke naam de activiteiten zullen
worden voortgezet, vindt Dick van Doorn, commercieel directeur van Van Ommeren
Binnentankvaart desondanks wat voorbarig. Hij is belast met de overnamegesprekken
en benadrukt dat er in vervoer van edibles nog steeds slechts sprake is van
onderhandelingen, zij het met reëel uitzicht op overeenstemming. De zaak
bevindt zich momenteel in het stadium van de due dilligence, wat er simpel
gezegd op neerkomt, dat de komende partij de toestand van de bedrijfsmiddelen
en de financiële situatie nauwgezet onderzoekt. Federal Express Logistic Services BV en de
Duitse binnenvaart activiteiten, onderdeel van Federal Express Logistik Management GmbH, gingen door het leven als Alvracht en Elbe, tot dat
ze eind 1988 aan de Amerikanen werden verkocht. Ouder dan moeder Saillant detail is dat beide bedrijven
ouder zijn dan het voormalige moederbedrijf, Unilever. Al in 1918 werd
Alvracht, een afkorting voor Algemeen Vracht Kantoor, opgericht voor het eigen
vervoer van margarinefabrikant Jürgens uit het Noordbrabantse Oss. Drie jaar
later volgde Elbe in Duitsland. In 1927 fuseerde de eerste margarinefabrikant
ter wereld, Jürgens met de tweede, Van den Bergh, en koos men als naam het voor
de hand liggende: Margarine Unie. De familie Van den Bergh kwam eveneens uit
Oss, maar had de fabriek al tientallen jaren eerder verhuisd naar de Nassaukade
in de Rotterdamse wijk Feijenoord, waar de B&J tot op de dag van vandaag
gevestigd is. Twee jaar later, in 1929 fuseerde de Margarine Unie met de
Engelse zeepfabrikant Lever Brothers, en Unilever was daar. Zowel de margarine- als de
zeepmiddelen-industrie, die inmiddels een enorm assortiment producten omvatten,
hebben plantaardige en dierlijke oliën en vetten als grondstof. Het transport
hiervan is het hoofdmotief voor VOC’s belangstelling. Belangrijk punt is de
strategie is immers het versterken van de positie in de vloeibare bulksector.
De van Federal Express over te nemen bedrijfsonderdelen beschikken over 25
binnenvaarttankers (van bij elkaar 25.000 ton) voor het vervoer van deze
grondstoffen, de zogeheten edibles, alsmede over de bijbehorende
deskundigheid, Zowel in de walorganisatie als op de vloot. Bron VOC Journaal 1991. |
Google Website Translator
zondag 7 februari 2016
Vloot kind aan huis bij Nieuwe Matex Vlaardingen
Abonneren op:
Posts (Atom)